Ból zęba to dolegliwość, której w żadnym wypadku nie wolno lekceważyć. Rozwijająca się próchnica może bowiem nieść za sobą poważne konsekwencje, a ból zębów wcale nie musi oznaczać problemów zdrowotnych w obrębie jamy ustnej. Dlatego z bolącym zębem zawsze należy zgłosić się do lekarza, nawet gdy doraźnie poradzimy sobie z bólem. Jednak na wizytę u stomatologa czasami musimy poczekać, a wtedy jedynym ratunkiem są sprawdzone, domowe sposoby na ból zęba – poznaj je i uśmierz ból przed wizytą u dentysty.

Ból zęba – dlaczego bolą nas zęby?

Najczęstszą przyczyną bólu zęba jest próchnica. Nie zawsze widzimy ją gołym okiem – niekiedy ząb z pozoru wygląda jak zdrowy, a próchnicę ujawnia dopiero prześwietlenie zęba. Zdarza się również, że do gabinetów stomatologicznych trafiają pacjenci z pulsującym, bardzo silnym bólem zęba, z którym nie można poradzić sobie domowymi sposobami. Po prześwietleniu lekarz diagnozuje zgorzel, czyli bardzo silnie zainfekowaną miazgę zęba. Bakterie beztlenowe doprowadzają miazgę do stanu płynnego, a toksyny produkują wydzielinę ropną. W zębie tworzy się ciśnienie, dlatego ból zęba staje się przeszywający, wprost nie do wytrzymania. Bywa i tak, że w dziąśle tworzy się przetoka – niewielkie kanał, którym odprowadzana jest wydzielina ropna. Z jednej strony może to zmniejszać ból, jednak wysięk z dziąsła może prowadzić do zakażeń przyzębia w całej jamie ustnej. Jeśli zauważymy na dziąśle charakterystyczną wypustkę (przypominającą nieco krostę), jak najszybciej umówmy się do stomatologa, nawet jeśli nie boli nas żaden ząb.
Uszkodzone szkliwo, zapalenie dziąseł, nadwrażliwość wywołana odsłonięciem zębiny to kolejne przyczyny bólu zęba. Zdarza się jednak i tak, że zęby nas bolą, chociaż w obrębie jamy ustnej nie ma żadnej infekcji. Może się tak dziać w przypadku zapalenia zatok, problemów ze stawem skroniowo-żuchwowych, zakażenia wirusem ospy wietrznej, neuralgii nerwu trójdzielnego, a nawet dusznicy bolesnej, która jest jedną z form choroby niedokrwiennej serca. Powyższe przyczyny bólu zęba mogą być więc bardzo groźne dla naszego zdrowia, a czasami życia, dlatego bólu zęba nigdy nie wolno lekceważyć.

Domowe sposoby na ból zęba – pierwsza pomoc w bólu zęba

Po umówieniu wizyty u lekarza możemy złagodzić dolegliwości bólowe, stosując następujące domowe sposoby na ból zęba:

1. środki przeciwbólowe – przy mniej dokuczliwym bólu sprawdzi się paracetamol, przy bardziej uciążliwym bólu sięgnijmy po ibuprofen
  2. płukanki – w bólu zębów i dziąseł ulgę przynoszą płukanki roztworem soli z wodą, naparem z szałwii lub rumianku
  3. okłady na ząb – dostępny w każdej aptece olejek goździkowy może okazać się naszym sprzymierzeńcem, wystarczy nanieść go na wacik kosmetyczny i przyłożyć do zęba; możemy również rozgnieść ząbek czosnku i owinąć go w nasączoną kroplami walerianowymi gazę; jeśli podejrzewamy, że przyczyną bólu zęba są problemy z dziąsłami, możemy także przyłożyć zużytą torebkę po herbacie
  4. okłady z lodu – lód owijamy w ściereczkę i przykładamy do twarzy na 20 minut, po tym czasie temperatura skóry musi wrócić do pierwotnego stanu, po czym ponownie możemy schładzać bolące miejsce

Dbając na co dzień o zdrowie zębów i dziąseł, wielu dolegliwości możemy uniknąć. Niezbędne są także regularne kontrole u lekarza stomatologa, a także profesjonalna higienizacja, jak skalling czy fluoryzacja. W razie problemów, czym prędzej zgłośmy się do stomatologa, a czekając na wizytę, możemy skorzystać z domowych sposobów.