Jaki wpływ na zdrowie jamy ustnej ma palenie papierosów? Zęby palacza łatwo poznać po przebarwieniach, żółtawo-brązowych plamach i osadzie nazębnym o ciemnobrązowym zabarwieniu, a dodatkowo palacze mogą mieć problemy z nieprzyjemnym zapachem z jamy ustnej. Palenie papierosów wpływa negatywnie nie tylko na zdrowie płuc, ale i zębów oraz dziąseł. Jak papierosy przyczyniają się do chorób jamy ustnej? Jak palenie papierosów wpływa na zęby palacza?

Palenie papierosów a zdrowie jamy ustnej palaczy

Palenie papierosów szkodzi zdrowiu, również zdrowiu jamy ustnej. Zacznijmy od wpływu palenia na wygląd zębów. Najbardziej widocznym skutkiem ubocznym palenia tytoniu jest zmiana barwy zębów. Powierzchnia zębów jest żółta, z biegiem lat coraz mocniej pokryta ciemnobrązowym nalotem nazębnym. Przebarwienia dotykają nie tylko zębów palacza, ale i wypełnień stomatologicznych. Ratunkiem dla pożółkłych zębów osoby palącej papierosy może być wybielanie i piaskowanie, jednak efekt wybielania nie będzie tak długotrwały, jeżeli zęby wciąż będą narażone na szkodliwe substancje z papierosów.

Próchnica i inne choroby jamy ustnej u palaczy papierosów

Czy palenie papierosów może powodować próchnicę? Otóż tak. Zmniejszone wydzielanie śliny, niedobory witamin i minerałów wiążą się z ryzykiem rozwoju próchnicy zębów. Co więcej, nałogowe palenie papierosów może być przyczyną przewlekłego zapalenia błony śluzowej policzków i dziąseł . Śluzówka jamy ustnej ulega zmętnieniu, co z czasem niestety może być początkim rozwoju choroby nowotworowej jamy ustnej. Palacze mogą też mieć kłopot z gojeniem ran po zabiegach stomatologicznych i być szczególnie narażeni na suchość jamy ustnej. Nadmiernie odkładający się kamień nazębny prowadzi do zapalenia dziąseł, a następnie kości znajdującej się pod dziąsłem, a otaczającej korzenie zębów. Zapalenie kości otaczającej zęby jest nazywana paradontozą i prowadzi do utraty zębów.

Jak dbać o zęby, kiedy palisz papierosy?

Jak sobie z tym poradzić? Jak dbać o zdrowie i higienę jamy ustnej, kiedy palimy papierosy? Oczywista odpowiedź to rzecz jasna rzucenie palenia, w praktyce nie jest to łatwy proces. Dlatego tak ważne jest konsekwentne dbanie o zęby i dziąsła przez regularne mycie zębów szczoteczką (najlepiej soniczną) i pastą do zębów, przeznaczoną dla palaczy. Ponadto stosowanie płynów do płukania ust (odpowiednio rozcieńczonych) i stosowania nici dentystycznej lub szczoteczek międzyzębowych dla higieny przestrzeni międzyzębowych. Znakomitym narzędziem do utrzymania higieny jamy ustnej jest również irygator.

W przypadku palaczy zalecane są częstsze (co 3-4 miesiące) i regularne wizyty kontrolne u stomatologa, które pomogą szybko wykryć problemy z uzębieniem i eliminować stany chorobowe – skontaktuj się z nami i już dziś umów się na wizytę, aby skontrolować stan zdrowia jamy ustnej.

Po więcej porad i profesjonalną pomoc w leczeniu zębów zapraszamy do naszej kliniki stomatologicznej Aneta Clinic Dental Art.