Czujesz ból, kiedy jesz zimne albo gorące posiłki? Nadwrażliwość zębów to wyjątkowo dokuczliwa dolegliwość, która dotyczy nawet 40% osób na świecie. To jedna z najczęściej zgłaszanych przez pacjentów dolegliwości zębiny. Może mieć wiele przyczyn, na szczęście można jej zaradzić. Jak leczyć nadwrażliwość zębów? Jak rozpoznać, że problem dotyczy również Ciebie?

Co to jest nadwrażliwość zębów?

Nadwrażliwość zębów to nadmierna reakcja bólowa zęba na gwałtowne zmiany temperatury posiłków i czynniki, takie jak szczotkowanie zębów, nitkowanie, zakładanie protezy zębowej czy nawet badanie stomatologiczne lub wciąganie powietrza jamą ustną. Żeby reagują przeszywającym bólem na jedzenie lodów czy picie gorących lub słodkich napojów. Ból zęba pojawia się nagle, może być łagodny lub mocny i dotyczy zazwyczaj osób w wieku 20-49 lat, częściej występuje u kobiet.

Jakie są przyczyny nadwrażliwości zębów?

Najczęstszą przyczyną u osób dorosłych jest odsłonięcie korzeni na skutek cofania się dziąseł. Może być konsekwencją gromadzenia się kamienia nazębnego, czego efektem jest odsłonięcie szyjek zębowych i wzrastająca wrażliwość na ból. Nadwrażliwość pojawia się często z wiekiem lub jest rezultatem długotrwałego stosowania past wybielających i zbyt twardych szczoteczek do zębów. Przyczyną może być też próchnica zębów lub słabe, uszkodzone szkliwo.

Jak leczyć nadwrażliwe zęby?

Metody leczenia nadwrażliwości zębów najlepiej skonsultować ze stomatologiem. Pierwszym krokiem do wyleczenia problemu jest znalezienie źródła schorzenia. Lekarz wykluczy przyczyny, takie jak pęknięcie szkliwa lub próchnica i zaleci dalsze leczenie. Leczenie nadwrażliwych zębów polega często na odpowiedniej pielęgnacji zębów. Domowe sposoby na nadwrażliwość zębów zwykle są wystarczającą metodą leczenia. W takim razie co zrobić, żeby pozbyć się nadwrażliwości?

• Zmienić szczoteczkę do zębów na miękką
  • Używać specjalnej pasty do zębów nadwrażliwych, która nie ściera nadmiernie szkliwa
  • Zmienić technikę szczotkowania zębów – unikać nadmiernego nacisku i szczotkowania w kierunku poziomym
  • Czyszczenie zębów rozpoczynać od mniej wrażliwych obszarów w jamie ustnej
  • Unikać kwaśnych, zimnych i gorących dań i napojów – zimne napoje pić można przez słomkę
  • Stosować pasty, płyny do płukania jamy ustnej i żele do zębów wrażliwych, chroniące szkliwo

Częstą przyczyną nadwrażliwości są też wady zgryzu i bruksizm – leczenie tych problemów przynosi również ulgę w nadwrażliwości zębów.

Potrzebujesz konsultacji stomatologa? Zapraszamy do kliniki stomatologicznej Aneta Clinic Dental Art po profesjonalną pomoc w leczeniu nadwrażliwości zębów.