Implanty a zanik kości

Czy możliwe jest wszczepienie implantu w przypadku zaniku kości? Oczywiście. Współczesna stomatologia radzi sobie doskonale z wieloma problemami, w tym z regeneracją kości.

Implanty są obecnie najlepszym z możliwych rozwiązań służących do uzupełnienia braków zębowych. Dlaczego? Ponieważ wyjątkowość tego rozwiązania polega na odbudowaniu zarówno poddziąsłowej, jak i naddziąsłowej części zęba, a to jest przecież najbliższe jego anatomicznej budowie, czyli korzenia i korony. Tytanowy implant osadzony w kości funkcjonuje w niej tak jak własny ząb, dzięki czemu pozwala utrzymać prawidłowy stan kości.

Dlatego tak ważne jest utrzymanie prawidłowego stanu kości?

Konsekwencje zaniku kości mogą skutkować wieloma niedogodnościami. Przede wszystkim prawidłowo nie może funkcjonować cały narząd żucia, pojawiają się bóle w stawie skroniowo-żuchwowym oraz bóle głowy. Zanik kości powoduje zaburzenia zgryzu, w efekcie czego może zabraknąć miejsca na uzupełnienia protetyczne. Wpływa również na wygląd zewnętrzny, pojawia się więcej zmarszczek, a skóra na brodzie, policzkach oraz szyi staje się luźniejsza.

Dlaczego kość szczęki lub żuchwy zanika?

Kość szczęki lub żuchwy nieobciążana mechaniczne, niebiorąca udziału w fizjologicznych czynnościach, czyli w procesie żucia zanika, podobnie jak nieużywana tkanka mięśniowa. Proces zaniku rozpoczyna się już po trzech miesiącach od usunięcia zęba i postępuje bardzo szybko. Innymi czynnikami powodującymi zanik kości mogą być przebyte urazy, zapalenia dziąseł i kości spowodowane obecnością bakteryjnej płytki nazębnej (zapalenie przyzębia).

Czy utraconą kość można odbudować?

Rozwiązaniem jest sterowana regeneracja kości (tzw. augmentacja), która pozwala na zwiększenie grubości i wysokości wyrostka zębodołowego poprzez wytworzenie tkanki kostnej w precyzyjnie określonym miejscu. Zabieg polega na umieszczeniu w regenerowanej okolicy materiału kostnego lub kościozastępczego i przykryciu go specjalną membraną. Po kilku miesiącach, na skutek regeneracyjnych sił organizmu, materiał ulega zamianie w pełnowartościową, własną kość pacjenta.

Czy na odbudowanej kości można wszczepiać implanty?

Regeneracja kości pozwala na wytworzenie pełnowartościowej tkanki kostnej w żądanej okolicy, co umożliwia skuteczne osadzenie implantów zębowych. Ocenia się, że aktualnie ok. 30-40 procent zabiegów implantologicznych jest możliwych właśnie dzięki rozwojowi wiedzy i praktyki klinicznej związanej z procedurami sterowanej regeneracji kości i tkanek.

W Aneta Clinic Dental Art przeprowadzamy zabiegi regeneracji kości z wykorzystaniem najlepszych, dostępnych na rynku rozwiązań i materiałów. Do dokładnej oceny możliwości wszczepienia implantu, czyli pomiaru grubości tkanki kostnej, wykorzystujemy dostępne w naszej klinice nowoczesne technologie cyfrowe, w tym wykonujemy zdjęcia, wykorzystując do tego celu tomografię komputerową.