Leczenie zaburzeń stawów skroniowo-żuchwowych Łódź

Zaburzenia okluzji

Dysfunkcja narządu żucia

Choć wydawałoby się, że stomatolog pomoże nam tylko w przypadku problemów z zębami, bądź ich brakiem, to nie do końca jest to prawda. Pomoże nam także w przypadku zaburzeń stawów skroniowo-żuchwowych. Dlaczego te stawy są takie ważne? Ponieważ prawidłowe działanie stawów skroniowo-żuchwowych jest podstawą prawidłowego funkcjonowania narządu żucia. Bez naszej świadomości używamy tych stawów przy jedzeniu, mówieniu, śpiewaniu, ziewaniu, przełykaniu. A stawy te jako jedyne w naszym organizmie pracują równolegle. Każde nadmierne obciążenie jednego z nich ujemnie wpływa na pracę drugiego oraz całego układu i powoduje jednostronne zużycie, przeciążenie, zaburzenie funkcji mięśni oraz nieprawidłowe relacje pomiędzy szczęką górną a dolną.

Objawy schorzeń stawów skroniowo-żuchwowych to:

• ból, trzaskanie stawów,
  • ból głowy, karku, częste migreny,
  • bóle uszu, szumy uszne,
  • zgrzytanie, zaciskanie zębów (bruksizm),
  • trzaski w stawach przy otwieraniu ust,
  • ograniczenia/blokady w otwieraniu ust,
  • zaobserwowanie ścierania zębów,
  • bóle zębów, których przyczyn nie można znaleźć,
  • problem z szerokim otwarciem ust na przykład przy gryzieniu jabłka,
  • przerost mięśnia żwacza i skroniowego – tzw. twarz kwadratowa.

Przyczyny zaburzeń stawów skroniowo-żuchwowych:

• wady zgryzu,
  • braki zębowe,
  • przeciążenia mięśniowe (zgrzytanie i zaciskanie zębów – bruksizm),
  • wada postawy,
  • schorzenia pourazowe,
  • stres,
  • nawyki takie jak: ogryzanie paznokci, ołówków, trzymanie pomiędzy zębami drobnych przedmiotów, żucie gumy, nagryzanie błony śluzowej warg i policzków.

Leczenie stawów skroniowo-żuchwowych

Podczas pierwszej wizyty lekarz przeprowadza wywiad oraz wykonuje badania manualne mięśni głowy i szyi, stawów, ich torebek, ocenia stan języka i uzębienia. Sprawdza, czy zęby górne i dolne prawidłowo się stykają. Po wstępnej diagnostyce może okazać się, że niezbędne są badania dodatkowe, takie jak chociażby badania obrazowe za pomocą stomatologicznego tomografu wiązki stożkowej, rezonansu magnetycznego czy skierowanie na badania laryngologiczne. Dopiero po dokładnej analizie wyników i wywiadu, możliwe jest zdiagnozowanie problemu i wdrożenie adekwatnego leczenia. Lekarz może zaproponować m.in. leczenie aparatem relaksującym mięśnie żucia, który również może doprowadzić do zrelaksowania mięśni głowy i szyi. Aparat taki nazywany szyną relaksacyjną zakłada się na zęby przed snem. Praktycznie w każdym przypadku lekarz dentysta zajmujący się leczeniem zaburzeń w stawach skroniowo-żuchwowym zaleci fizjoterapię. Najważniejsze jest, aby znaleźć przyczynę tych zaburzeń i doprowadzić do ich wyeliminowania. Dlatego po zdiagnozowaniu tej przyczyny, pacjent musi poddać się leczeniu ortodontycznemu i/lub  protetycznemu. Badania naukowe dowodzą, że częstą przyczyną zaburzeń okluzyjnych, a przez to nieprawidłowości w funkcjonowaniu stawów skroniowo-żuchwowych są zęby mądrości. Usunięcie tych zębów w wielu sytuacjach zmniejsza objawy zaburzeń okluzyjnych.

Jakie są korzyści z leczenia stawów skroniowo-żuchwowych?

Przede wszystkim ustąpią bóle głowy, stawów skroniowo-żuchwowych i karku. Pacjent przestanie zgrzytać zębami, zęby będą zdrowe, a dodatkowo sen będzie spokojniejszy i głębszy.

Poznaj naszego doświadczonego eksperta

Bądźmy w kontakcie